Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2022

Συνέντευξη με τον κ.Ταμουτσίδη Α., Διευθυντή στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Κιλκίς

 

 

1.     Πόσα χρόνια υπηρεσίας έχετε συνολικά στην εκπαίδευση; Πόσα χρόνια υπηρετήσατε ως καθηγητής  και πόσα ως Διευθυντής;

Άν τα μετράω καλά, έχω γύρω στα 28 χρόνια στην εκπαίδευση και στη διεύθυνση σχολείων είμαι γύρω στα 17 χρόνια.

2.    Στο δικό μας σχολείο πόσα χρόνια υπηρετείτε;

Στο 2ο Πειραματικό γυμνάσιο είναι ο 5ος χρόνος ως διευθυντής.

3.    Ήταν δύσκολη η απόφασή σας να παραμείνετε στο σχολείο αφότου έγινε πειραματικό; Ήσασταν υπέρμαχος αυτής της αλλαγής;

Νομίζω ότι ήταν η πιο εύκολη απόφαση αυτή. Η μετατροπή του σχολείου σε πρότυπο και πειραματικό ήταν ο βασικός στόχος όταν ανέλαβα την διεύθυνση αυτού  του  σχολειου πριν από 5 χρόνια. Έκτοτε, σιγά σιγά, βήμα βήμα, διαμορφώναμε τις συνθήκες ούτως ώστε το σχολείο να κάνει το επόμενο βήμα. Στην πραγματικότητα το ότι το σχολείο έγινε πειραματικό δεν ήταν απλώς βήμα, ήταν ένα άλμα στο μέλλον και αυτό θα φανεί και στην πορεία.

4.    Διανύουμε την πρώτη μας χρονιά ως πειραματικό σχολείο. Τι διαφορετικό ή παραπάνω  προσφέρει ένα πειραματικό σχολείο από τα άλλα σχολεία;

Καταρχάς ως πειραματικό σχολείο θα πρέπει να ξέρετε ότι ήμαστε ένα από τα 34 πειραματικά γυμνάσια της χώρας. Αυτό και μόνο κάνει το σχολείο να είναι ένα σχολείο αναφοράς. Τώρα, ως πειραματικό οφείλει και έχει ισχυρή διασύνδεση με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την έρευνα που διεξάγεται στον χώρο της εκπαίδευσης αυτής επάνω στην παιδαγωγική. Άρα, το πειραματικό σχολείο ενσωματώνει ό,τι πιο σύγχρονο παράγει η έρευνα στον χώρο της εκπαίδευσης. Από κει και πέρα, το ωρολόγιο πρόγραμμα διαφοροποιείται ως ένα βαθμό, εμπλουτίζεται με καινοτόμες δράσεις που θεωρώ ότι κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών και δίνει διέξοδο στην δημιουργικότητά τους. Στην πραγματικότητα οι μαθητές δεν είναι απλοί αποδέκτες της γνώσης  αλλά είναι οι ίδιοι συνδιαμορφωτές και οι ίδιοι παράγουν γνώση, αξιοποιώντας τις ιδέες τους και τη φρεσκάδα των προτάσεών τους.

5.     Τα Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία  προσφέρουν ομίλους. Αλλά και τα άλλα σχολεία προσφέρουν Προγράμματα (πολιτιστικά, περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας κτλ). Κατά τι υπερτερούν οι όμιλοι;

Προφανώς σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας επιτελείται πολύ σημαντικό έργο. Η διαφορά θα έλεγα, του πειραματικού σχολείου από τα τυπικά σχολεία είναι ότι εδώ η καινοτομία είναι μέρος της φυσιογνωμίας μας και από την άλλη τα προγράμματα αυτά εφαρμόζονται  με πιο συστηματικό και με πιο μεθοδικό τρόπο με βέβαιη την αποτελεσματικότητά τους. Τελικά, η μεγάλη διαφορά  μεταξύ των πειραματικών σχολείων και των τυπικών σχολείων έγκειται στη νοοτροπία. Είναι άλλη η νοοτροπία με την οποία εργάζεται ένα πειραματικό σχολείο και ενδεχομένως άλλη αυτή στα τυπικά σχολεία.

6.    Σε όλη αυτή τη διαδρομή υπάρχουν εμπειρίες - είτε θετικές είτε αρνητικές - που θα ξεχωρίζατε; Θα μπορούσατε να μας δώσετε δύο συγκεκριμένα παραδείγματα;

Λοιπόν, θα προτιμούσα να μην είμαι πολύ συγκεκριμένος σε αυτήν την απάντηση,  δεν θα την αποφύγω όμως την ερώτηση. Το πιο αρνητικό σημείο της διαδρομής αυτής  είναι  όταν διαπιστώνουμε  ότι δεν συμμερίζονται όλοι τις απόψεις σου για την σπουδαιότητα της εκπαίδευσης ,για την ανάγκη της με κάθε τρόπο ενίσχυσή της. Η παιδεία είναι απόλυτη προτεραιότητα και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται, αν θέλουμε να δούμε κάποια πράγματα να αλλάζουν σε αυτόν τον τόπο. Από την άλλη, το θετικό είναι κάποια στιγμή μετά από προσπάθειες να βλέπεις τους καρπούς, τον κόπο σου να ανταμείβεται. Νομίζω ότι αυτή είναι η μεγαλύτερη και καλύτερη αμοιβή για έναν δάσκαλο.

7.    Ποια είναι τα απαραίτητα, κατά την γνώμη σας, προσόντα για να γίνει κάποιος καλός Διευθυντής;      

Αυτή την ερώτηση την κάνω και εγώ στον εαυτό μου. Τελικά, νομίζω ότι η μεθοδικότητα και το οργανωτικό πνεύμα  χρειάζονται -που είναι αυτονόητα-,και μεγαλύτερη σημασία έχει να έχεις ένα όραμα για το σχολείο, το οποίο να αγωνίζεσαι να το κάνεις πραγματικότητα με τους συνεργάτες σου. Ένα άλλο θέμα που πρέπει να λύσεις με τον εαυτό σου αν θες να είσαι καλός διευθυντής είναι να ξεκαθαρίσεις το αν θες να είσαι ευχάριστος ή χρήσιμος. Εκεί πρέπει να δίνεις σταθερές απαντήσεις και νομίζω ότι η καλύτερη απάντηση είναι να είσαι χρήσιμος, ωφέλιμος ανεξαρτήτως του οποιουδήποτε κόστους.

8.   Ποια νομίζετε ότι είναι η παρακαταθήκη που έχετε αφήσει στο σχολείο ως Διευθυντής; Τι θα θέλατε να κρατήσουν από την πορεία σας όσοι συνεργάστηκαν και συνεργάζονται ακόμα μαζί σας;

Τώρα είναι η ώρα του αγώνα, τώρα προσπαθούμε. Η αποτίμηση θα γίνει στο μέλλον. Ελπίζω να έχει θετικό πρόσημο, τώρα ως προς το τι θα ήθελα να κρατήσουν οι συνεργάτες μου, θα έλεγα να κρατήσουν τις καλές στιγμές και να ξεχάσουν τις όποιες κακές στιγμές έχουν  προκύψει. Θα ήθελα, επίσης, να κρατήσουν την εκτίμηση και την ευγνωμοσύνη μου και τον αγώνα που δώσαμε και δίνουμε μαζί και ίσως τη βαθιά πεποίθησή μου ότι ακόμη αν δεν μπορούμε να τα αλλάξουμε όλα, σίγουρα μπορούμε να κάνουμε καλύτερο το μέρος αυτό που έχουμε είτε είναι το σχολείο μας είτε είναι η τάξη μας.

9.    Ποιά θεωρείτε πως ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία της  τηλεκπαίδευσης και κατά πόσο επηρέασε την απόδοση και την ψυχολογία των παιδιών;

Η τηλεκπαίδευση ήρθε ως αναγκαίο κακό προκειμένου να διαχειριστεί μια δύσκολη κατάσταση. Οι δυσκολίες ήταν πολλές, κυριότερη ήταν ότι έπαψε να υπάρχει αυτή η φυσική αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών. Ωστόσο, με μεγάλη προσπάθεια από όλους θεωρώ ότι καταφέραμε να κρατήσουμε ζωντανή σε ένα επίπεδο την εκπαιδευτική διαδικασία. Προφανώς και υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις, ίσως όμως είναι μια ευκαιρία να επαναξιολογήσουμε όλοι μας το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του σχολείου για τους δασκάλους και τους μαθητές, για τις οικογένειες και να γίνουμε σοφότεροι ως προς το κομμάτι αυτό.

10Υπήρξαν στιγμές που σκεφτήκατε να σταματήσετε αυτή την δουλειά;

Ποτέ.

11. Πως είναι η σχέση σας με τα παιδιά;

Την καλύτερη απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα σας την δώσουνε, νομίζω, τα παιδιά.  Θέλω να πιστεύω πως αναγνωρίζεται η προσπάθεια που γίνεται προς όφελός τους . Σε κάθε περίπτωση ο διευθυντής είναι ένας ρόλος που απαιτεί συγκεκριμένες δράσεις,  πάντα με  γνώμονα ,όπως είπα παραπάνω, το να είναι ωφέλιμος και όχι πάντα ευχάριστος.

12.Ποια είναι η ικανοποίηση που λαμβάνετε όταν βλέπετε έναν μαθητή να επιτυγχάνει;

Νομίζω η επιτυχία των μαθητών  είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή για έναν δάσκαλο  και είναι σίγουρο ότι θα βλέπουμε επιτυχίες κυρίως γιατί έχουμε να διαχειριστούμε μια πολύ καλή νέα γενιά, ένα πολύ καλό μαθητικό δυναμικό σε αυτό το σχολείο.  Τώρα, αν μπορούμε να έχουμε και εμείς ένα μερίδιο σε αυτήν την επιτυχία, ένα μικρό, αυτό θα είναι η καλύτερη επιβεβαίωση των κόπων και των προσπαθειών μας.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ηλιακή Έκλειψη

 https://www.timeanddate.com/eclipse/in/greece/athens?fbclid=IwAR2D6GnoblPAYGJGz3ngVsh4CfYFIRPGrr_Qb7hYrH3eThjQBeCYVmPkkM8